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Galerie d'Art du Temiskaming | Temiskaming Art Gallery 


 

 


Nous reconnaissons l’appui financier du gouvernement du Canada par l’entremise du ministère du Patrimoine canadien.
We acknowledge the financial support of the Government of Canada through the Department of Canadian Heritage.

Joan Duffy Nabb

     Joan Duffy Nabb’s media is watercolour but she also does pen and ink drawings such as The Smockin the TAG collection.

   

     Joan studied at the Ontario College of Art, Nipissing University, and over the years attended many, many workshops. Meanwhile, she found time to work for the Ontario Department of Mines in the Kirkland Lake office for some 27 years.  

  

     Encouraged by watercolourist and dear friend Sheila Langlois , they were often seen on painting ventures. The enviable friendship endured a life time.  Their laughter and joy in life was infectious.    

     Joan studied with such Canadian artists  as Alex Millar, John Hall, Carl Schaefer, Denis Cliff, Gus Weisman, Zoltan Szabo, George Forgie and Mary Schneider.    Joan has always been at the forefront in promoting art in the region.  She was president of NOAA for four years. Cathy Cribbs writes, when there was a need for someone to revitalise local art clubs and interest in the organization,  Joan was that person.  She also was convenor of the Cobalt Art Colony for many years.    

   

     In 1974 she received an Ontario Arts Council grant for artists of promise and achievement; and since then she exhibited in many juried shows and receiving  most deserved awards and honourable mentions.

         

   1. For further details see D. Green, A Portrait. 50 years in the making, A History of the Northern Ontario Art Association, 2009

     Le moyen d’expression de Joan Duffy Nabb est l’aquarelle, mais elle sait s’exprimer tout aussi bien par le dessin à la plume telle que The Smock [Le Sarrau] de la collection de la GAT. Sa collègue et amie artiste Cathy Cribbs a écrit à son sujet : « Joan est portée à observer intensément son entourage jusqu’aux moindres riens; aussi chacun de ses tableaux reflète-t-il son obsession des détails. » Elle a débuté dans la peinture en 1962 sous la direction et les encouragements de l’aquarelliste Sheila Langlois. Joan a étudié aussi auprès d’autres artistes canadiens tels qu’Alex Millar, John Hall, Carl Schæfer, Denis Cliff, Gustav Weisman, Zoltan Szabo, George Forgie et Mary Schneider. Joan a toujours été au premier rang de ceux et celles qui encouragent les arts dans la région. Elle a été présidente de l’AANO pendant quatre années consécutives en un moment critique où il fallait, au dire de Cathy Cribbs, un nouveau souffle pour revitaliser les clubs d’art locaux et mousser l’intérêt pour l’association. Joan était la personne toute désignée pour relever ce défi. Pendant plusieurs années elle a coordonné la Colonie d’artistes de Cobalt. En 1974 elle recevait une subvention du Conseil des arts de l’Ontario pour artistes en début de carrière; elle a depuis participé à de nombreuses expositions-concours et récolté plusieurs prix et mentions honorables.1

1.Pour plus de détails, v. D. Green, A Portrait. 50 years in the making, A History of the Northern Ontario Art Association, 2009