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     The oil painting, Northern Hilltop, Cart Lake shows the strong stark landscape that surrounds Cobalt, Jack Burton’s home for much of his adult life.  Burton was born in Haileybury where he received his education, he served in the Second World War, partly with the Algonquin Regiment.  On returning he married Helen Turgeon of Haileybury and they soon moved to Cobalt. 

 

     As a youth Jack did some painting, but when adult education programs became available he became more serious about his art. He attained a good grounding of the basic art principles by studying under George Cassidy for three years. Throughout his life Burton was taught by many esteemed professionals including Gus Weisman, Gordon Couling, William Lyttle, Carl Shaefer, Mary Schneider, Oscar Schleinger, John Smith, Alex Millar and John Hall. Burton also took portraiture and life drawing with George Forgie, courses in print making with Bob Paterson, and sculpture and ceramics with Bernardo Sembrano. He also gained experience in the arts of batik, photography and copper enameling.   

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    Besides his art, Jack Burton was secretary-treasurer of the Royal Canadian Legion in Cobalt. He was an activist fighting to preserve old local buildings, especially mining structures.    

 

1. For further details see D. Green, A Portrait. 50 years in the making, A History of the Northern Ontario Art Association, 2009

     Sa peinture à l’huile Northern Hilltop, Cart Lake [Sommet de colline au nord du lac Cart] dépeint le paysage dur et austère des environs de Cobalt où Jack Burton a habité une grande partie de sa vie adulte. Natif de Haileybury, il a fait toute son éducation dans sa ville natale. Au sein du régiment Algonquin, il a connu les champs de bataille de la Deuxième Guerre mondiale. À son retour du front, il épouse Helen Turgeon, de Haileybury, et le jeune couple s’établit à Cobalt. Pendant nombre d’années, Burton sera secrétaire-trésorier de la Légion royale canadienne jusqu’à ce que son état de santé l’oblige à laisser sa place.

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     Dans sa jeunesse, Jack avait tâté du pinceau, mais ce n’est qu’après s’être inscrit à des cours pour adultes qu’il s’est intéressé sérieusement aux arts. Il a fini par atteindre une bonne maîtrise des principes de base en peinture en suivant pendant trois années les cours de George Cassidy. D’ailleurs, toute sa vie il ne cessera d’apprendre sous l’égide de professionnels aussi estimés que Gus Weisman, Gordon Gouling, William Lyttle, Carl Shæfer, Mary Schneider, Oscar Schleinger, John Smith, Alex Millar et John Hall. Il étudiera également le portrait et le dessin d’après nature avec George Forgie, la gravure avec Bob Paterson, la sculpture et la céramique avec Bernardo Sembrano. Il fera même l’expérience du batik, de la photographie et de l’émail sur cuivre.

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     En plus d’être artiste et secrétaire-trésorier de sa Légion locale, il sera un activiste dans la préservation architecturale du vieux Cobalt, surtout les structures de mines.

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