top of page

    Doug Mackay describes Jurgen Mohr’s art as unique and complex with a powerful presence. It is affected by primitive art and South American painting, symbols and iconic forms particularly totemic figures and by dreams. The low relief panel Dream Image with Sleeping Figure in the TAG collection references these influences.    

​

     Jurgen Mohr was born and raised in Theisenort, Germany, as Jürgen Klaus Mohr. He and his family cam to Ontario in 1956. He was raised in Germany until 1956, and in southern Ontario thereafter, when his family moved to Canada. He studied fine arts at York University and then at Guelph University studying fine arts, history, sculpture and printmaking with John Fillion and Walter Bachinski. He worked as administrator of the Grey Bruce Art and Craft Centre from 1972 to 74. He then moved to Chatham, Ontario, where he worked as a teacher of sculpture and art history and finally moving in 1976 to North Bay, Ontario. Here he taught art and graphic communications at Canadore College until 1980. From 1991 until 1995 he worked as a graphic designer for various companies and as a freelancer. Since then he has been working full-time as a professional artist.     

​

     Jurgen has had many solo exhibitions, frequently at Joan Ferneyhough Gallery, White Water Gallery and W.K.P. Kennedy Gallery in North Bay, and Thames Arts Centre in Chatham. His work is in numerous private, public and corporate collections including North Bay City Hall, the Ontario Trapper’s Association, Redpath Collection and the W.K.P. Kennedy Gallery.1     

     

     Being an artist in northern Ontario.  Northern Ontario has impacted my art.  There is something elemental and raw in the north, a primordial quality – not restricted to it but easier to experience, once I am removed from the urban landscape.  The primal energy of the north creates something profound, something vital ....I try to bring this elemental truth into my artwork….     

   

1. Partly taken from an interview for White Water Gallery, Virtual Museum of Canada

     Doug Mackay décrit l’art de Jurgen Mohr comme un art unique et complexe, d’une présence très puissante. Influencé par l’art primitif et la peinture sud-américaine, y abondent symboles et figures emblématiques, en particulier totémiques, inspirés par le rêve. En fait foi le bas-relief de la collection de la GAT intitulé Dream Image with Sleeping Figure [Image onirique avec figure endormie].

 

     Jurgen Mohr est né à Theisenort en Allemagne. Il y a vécu jusqu’en 1956, portant alors le nom de Jürgen Klaus Mohr. C’est alors que lui et sa famille ont émigré au Canada pour s’établir dans le sud de l’Ontario. Il s’est inscrit à la faculté des beaux-arts de l’Université York, puis de l’Université Guelph, où il a étudié l’histoire de l’art, la sculpture et la gravure sous la direction de John Fillion et de Walter Bachinski. Il a d’abord été administrateur du centre Grey Bruce Art and Craft de 1972 à 1974. Par la suite, il est allé enseigner la sculpture et l’histoire de l’art à Chatham, Ontario, jusqu’en 1976, l’année qu’il est venu s’établir à North Bay, Ontario. De 1976 à 1980, il a enseigné les arts et la communication graphique au Collège Canadore. Entre 1991 et 1995 il est graphiste à la pige au service de plusieurs entreprises. Depuis lors, il mène de front sa carrière d’artiste professionnel à plein temps.

​

     Jurgen a eu plusieurs expositions en solo, fréquemment aux galeries Joan Ferneyhough, White Water et W.K.P. Kennedy de North Bay et au Thames Art Centre de Chatham. Son œuvre se retrouve dans de nombreuses collections privées, publiques et d’entreprises, entre autres à l’hôtel-de-ville de North Bay, à l’Ontario Trapper’s Association, dans la collection Redpath et à la Galerie W.K.P. Kennedy.1

 

1. Tiré en partie d’une entrevue avec la Galerie White Water, Musée virtuel du Canada. 9

bottom of page