top of page

   Alex MacLean is pioneer photographer whose work is an invaluable record of Haileybury’s early development from its beginning, through the devastation left by the Great Fire of 1922 and its rebirth. He also photographed extensively in the Temagami region, documenting the natural beauty and appeal of northern Ontario. MacLean’s photographs are important documents for historians and researchers.    

   

     Alex MacLean was born in Bryson Quebec. Here he learnt woodworking and later made many of his own cameras.  In 1903 the Canadian Pacific Railway commissioned him to take photographs throughout the west. The 1922 Great Fire destroyed this collection of early photographs. MacLean came north to Haileybury in 1907. He was hired by mining companies in north-eastern Ontario to photograph underground and above-ground. He developed a technique for colouring his photographs with oil. His photograph of the Prince of Wales at the O’Brien Mine in Cobalt, 1919, was chosen by the Prince as his favourite of his Canadian Tour and it hung at Wembley Exposition.

     Alex MacLean est un pionnier de la photographie dont l’œuvre reste un témoignage inestimable des premières années de Haileybury, depuis sa fondation jusqu’à sa destruction dans l’incendie de 1922 et sa renaissance. Il a aussi photographié abondamment la région de Temagami, documentant les beautés naturelles et le charme du nord de l’Ontario. Les photos de MacLean constituent d’importants documents pour l’histoire et la recherche.

​

     Alex MacLean est né à Bryson, Québec, où il a appris à travailler le bois et à fabriquer ses propres appareils photographiques. En 1903, le Canadien Pacifique l’embauchait pour prendre des photos sur tout le parcours de l’ouest. Le grand incendie de 1922 a détruit cette collection de photos. MacLean s’est installé à Haileybury en 1907. Il était à l’embauche d’entreprises minières du nord-est ontarien pour photographier les activités souterraines et à la surface. Il a développé sa propre technique pour colorier ses photos à l’huile. Son portrait du prince de Galles à la mine O’Brien de Cobalt en 1919 lors de sa tournée canadienne a été accroché à l’exposition de Wembley parce que le prince lui-même l’avait sélectionnée comme étant sa photo préférée.

bottom of page