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Caroline MacArthur

     When referring to Caroline MacArthur’s art, Eleanor Huff writes that one thinks of ‘large paintings of Cobalt mines’. Cobalt and Caroline MacArthur are often equated together in the art community. First, because of the way she portrayed the town in her art (including the three works in the TAG collection: Cobalt, Back of Lang Street Cobalt, ON, and Cobalt Public School) and secondly because she spent most of her life contributing to the life of the art community of the town and surrounding region.

    

    Caroline was born in Nova Scotia. Her parents moved first to Toronto and then to Cobalt where Caroline grew up. She graduated from a three year art course at the Ontario Provincial Institute. She also studied art with a number of local artists including Mary Schneider, Gus Weisman, John Hall, Alex Miller, Abi Bayefshy, Carl Schaefer, and Zoltan Szabo. Apart from pursuing her own work, Caroline taught art at the Haileybury School of Mines for some years and many of the artists whose work are in the TAG collection learnt from her. She was an active member of the NOAA, and most notably was the first convenor of the Cobalt Artists’ Colony in 1958 – a role she performed until 1977 (except for one year). Caroline also was a great supporter of the Temiskaming Art Gallery, founding the TAG volunteer group in 1982. In 1983, she helped create the Temiskaming Palette and Brush Club, bringing together groups and individuals in the art community.     

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     Caroline said she had painted in many countries all over the world but said her favourite spot to paint was Cobalt due to its historic buildings, mine shafts and open cuts.1    

   

1. For further details see D. Green, A Portrait. 50 years in the making, A History of the Northern Ontario Art Association, 2009

     En faisant référence à l’œuvre de Caroline MacArthur, Eleanor Huff écrit qu’on pense aussitôt à « d’immenses toiles représentant les mines de Cobalt ». En effet, Cobalt et Caroline MacArthur sont souvent indissociables pour la communauté artistique. C’est en partie à cause de sa manière de peindre sa ville adoptive (en témoignent les trois tableaux de la collection de la GAT), mais aussi pour avoir contribué presque toute sa vie à la vitalité de la communauté artistique de sa localité et de la région.

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Caroline est née en Nouvelle-Écosse. Ses parents ont déménagé en premier lieu à Toronto, puis finalement à Cobalt où Caroline a grandi. Elle obtient son diplôme de l’Ontario Provincial Institute à l’issue de trois années d’études en art. Elle parfait ses connaissances en étudiant les arts en compagnie d’artistes locaux comme Mary Schneider, Gus Weisman, John Hall, Alex Miller, Abi Bayefsky, Carl Schæfer et Zoltan Szabo. Sa production artistique mise à part, elle a enseigné les arts pendant quelques années à l’École des Mines de Haileybury initiant au métier plusieurs des artistes de la collection de la GAT. Elle a été très active au sein de l’AANO, notamment à l’organisation de la première Colonie d’artistes de Cobalt en 1958, dont elle sera coordonnatrice jusqu’en 1977 (avec relâche une seule année). Caroline a soutenu ardemment les débuts de la Galerie d’art du Témiskaming, mettant sur pied un comité de bénévoles en 1982. En 1983, elle aide à fonder le Temiskaming Palette and Brush Club en rassemblant artistes et groupes épars d’artistes de la région en une seule entité.1

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1.Pour plus de détails, v. D. Green, A Portrait. 50 years in the making, A History of the Northern Ontario Art Association, 2009

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