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Ando Hiroshige

    Hiroshige (1797-1858), the Japanese painter and printmaker is known especially for his landscape prints. The last great figure of the Ukiyo-e, or popular, school of printmaking, he transmuted everyday landscapes into intimate, lyrical scenes that made him even more successful than his contemporary, Hokusai. The print was donated to the TAG collection by Dr. John Bell in memory of his beloved dog, Houndhaven’s Nordic Maia. The print is part of a series published in 1855 by Tsutaya of Edo, entitled, The 53 stages of the Tokaido Road. This is number 31 showing ferry boats.    

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   Ando Hiroshige was born in Edo (now Tokyo) and at first, like his father, was a fire warden. The prints of Hokusai are said to have first kindled in him the desire to become an artist, and he entered the studio of Utagawa Toyohiro, a renowned painter, as an apprentice. In 1812 Hiroshige took his teacher's name (a sign of graduation), signing his work Utagawa Hiroshige. His career falls roughly into three periods. From 1811 to about 1830 he created prints of traditional subjects such as young women and actors. During the next 15 years he won fame as a landscape artist. He reached a peak of success and achievement in 1833 when his masterpiece, the print series Fifty-three Stations of the Tokaido (scenes on the highway connecting Edo and Kyoto). He maintained this high level of craftsmanship in other travel series, including Celebrated Places in Japan and Sixty-nine Stations on the Kiso Highway. The work he did during the third period, the last years of his life, is sometimes of lesser quality, as he appears to have hurriedly met the demands of popularity. He died of cholera on October 12, 1858, in Edo.

Ando Hiroshige

Ando Hiroshige

Ando Hiroshige, Maizaka imagire kaijou funawatashi

Ando Hiroshige, Maizaka imagire kaijou funawatashi

     Hiroshige (1797-1858), peintre et graveur japonais, est surtout renommé pour ses estampes de paysages. Dernière grande figure de l’école d’art graphique ukiyo-e (c’est-à-dire populaire), il a su transmuer les paysages quotidiens en scènes intimes d’un grand lyrisme qui le place au dessus même de son contemporain Hokusaï. L’estampe Houndhaven’s Nordic Maia [Hâvre contre le Maia nordique] à été donnée à la collection de la GAT par le Dr John Bell en souvenir de son chien bien-aimé. Elle fait partie d’une série imprimée en 1855 par Tsutaya, de la ville d’Édo, intitulée Les 53 stations de la route de Tokaïdo. Elle en est la trente et unième et représente des traversiers.

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     Ando Hiroshige est né à Édo (aujourd’hui Tokyo) et a d’abord été, comme son père, guetteur d’incendie. Ce sont les estampes de Hokusaï qui l’auraient inspiré à devenir artiste et à entrer comme apprenti au studio d’Utagawa Toyohiro, peintre de renom. En 1812, Hiroshige adopte le nom de son maître (en signe d’accession à la maîtrise) et signe ses œuvres Utagawa Hiroshige. Sa carrière se répartit en trois époques. De 1811 à 1830 environ, il traite les sujets traditionnels des jeunes femmes ou des acteurs. Les quinze années suivantes, il devient célèbre par ses paysages. Il atteint le sommet de ses réalisations et de la célébrité en 1833 par sa série d’estampes intitulée Les 53 stations de la route de Tokaïdo, paysages longeant la route qui relie Édo à Kyoto. Il conserve la même maîtrise de son art dans ses autres séries de scènes de voyage telles que Lieux célèbres du Japon et Soixante-neuf stations de la route de Kiso. Les travaux de sa troisième époque, sur la fin de sa vie, sont de moindre qualité et semblent avoir été exécutés hâtivement pour répondre à la demande. Hiroshige est mort du choléra à Édo, le 12 octobre 1858.
 

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