The Permanent Collection
La Collection Permanente
Bonnie Adams,
Puff Pot
Clay Sculpture, 1995
This is one of a series of Puff Pots created in the mid 90’s. The inspiration comes from the puff ball mushroom. Through its life cycle it experiences stages of growth, tension and finally explosion to release its fruit (spores). This open vessel suggests the offering of its fruit. Hand-built pottery was always more exciting to me than wheel thrown. I always enjoy the challenge of controlling unregulated movement and intentions of the clay.
Tag: Sculpture
Tag: 1990-present
Bonnie Adams,
Puff Pot
Vase en céramique, 1988
Voici un exemple de la série de Puff Pots créés au milieu des années 90. L’inspiration m’est venue des vesses-de-loup. Dans leur cycle de vie, elles traversent les étapes de croissance, de tension, puis d’explosion pour libérer leurs fruits (spores). L’ouverture du récipient suggère l’offrande des fruits. Pétrir la poterie à la main plutôt qu’au tour m’a toujours plus intéressée. J’aime ce défi de devoir composer avec les mouvements irréguliers et les résistances de l’argile.
Tag: Sculpture - fr
Tag: 1990 à présent
Bonnie Adams,
Little Boy Reading
Clay Sculpture, 1988
The inspiration for this piece came from my youngest son who loved to read. ...The finished clay has experienced movement and transformation in the kiln – a birthing process if you will. So creating sculptures of my children was like giving them life – forever.
Tag: Sculpture
Tag: 1970-1989
Bonnie Adams,
Little Boy Reading
Sculpture d’argile,1988
L’inspiration de cette pièce m’est venue de mon plus jeune fils qui adore la lecture… Une fois terminée, l’argile a subi mouvement et transformation en cours de cuisson — une sorte d’accouchement, si vous voulez. Ainsi, créer des sculptures de mes enfants, c’était comme leur donner vie — pour toujours.
Tag: Sculpture - fr
Tag: 1970 à 1989
Shafik Al-Hamdani,
Reflection
Acrylic on canvas, 2005
My original intention in this painting as an artist has been completely subverted!. My aim was an austere, non-objective diptych. ..but the horizontal borderline transformed into a ‘horizon’, the yellow canvas into a ‘sky’ and the red canvas became a ‘lake’ and vertical tree trunks were added. …Why not! The object was to create Beauty, not to reproduce likeness. …In all my work, I try to transform the lowly, medium of paint into the transcendent, immaterial illusion of light.
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Shafik Al-Hamdani,
Reflection
Acrylique sur toile, 2005
Mon intention originelle en entreprenant cette peinture a été complètement subvertie en cours d’exécution. J’avais en tête un diptyque austère, nullement objectif… mais la ligne horizontale s’est transformée en un ‘horizon’, le jaune de la toile en un ‘ciel’ et le rouge en un ‘lac’, à quoi j’ai ajouté des troncs d’arbre verticaux… Pourquoi pas! Le but était de créer du Beau, non de faire une ressemblance… Dans toute mon œuvre, je tâche de transformer l’humble matériau qu’est la peinture en une illusion de lumière transcendante et immatérielle.
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Shafik Al-Hamdani,
Untitled (Colour Study)
Acrylic on canvas, 2005
One luminous, fiery red band hovers above three quieter bands of cooler hues; all emerging from a dark, mysterious background. The object was to create the strongest illusion of depth, or ‘push-pull’ among the few colour bands. Within the apparently minimalist composition lies a complex combination of light versus dark, warm versus cool, intense versus muted, etc.
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Shafik Al-Hamdani,
Untitled (Colour Study)
Acrylique sur toile, 2005
Une bande d’un rouge lumineux et flamboyant plane au dessus de trois bandes de couleurs plus discrètes aux tonalités plus froides; le tout surgissant d’un fond sombre et mystérieux. Le but était de créer une forte illusion de profondeur, ou un jeu d’attraction et de répulsion entre les quelques bandes de couleur. Dans cette composition aux allures minimalistes, il y a une combinaison complexe entre le clair et l’obscur, le chaud et le frais, l’intense et l’assourdi, etc.
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Berdina Beaven,
Galena Garage
Acrylic, 2002
I tried to convey a moment where the subject flows into a unified shape.
Tag: Prints/Drawings
Tag: 1990-present
Berdina Beaven,
Galena Garage
Acrylique, 2002
J’ai tâché de communiquer ce moment de fusion d’un sujet en une forme unifiée.
Tag: Reproduction/Dessin
Tag: 1990 à présent
Berdina Beaven,
Heritage Homestead
Pen and ink, 1999
A local family homestead, now unoccupied was the ideal subject matter for a pen and ink study. Its deterioration only added to its charm.
Tag: Prints/Drawings
Tag: 1990-present
Berdina Beaven,
Heritage Homestead
Dessin à la plume,1999
Une ferme familiale du voisinage, aujourd’hui inoccupée, a servi de sujet idéal à ce dessin à l’encre. Son état délabré n’a fait qu’ajouter à son charme.
Tag: Reproduction/Dessin
Tag: 1990-présent
Rose-Aimée Belanger,
Woman Reading
Clay sculpture, 1985
Tag: 3 Dimensional
Tag: 1970-1989
Rose-Aimee Belanger,
Woman Reading
Sculpture d’argile, 1985
Tag: Sculpture
Tag: 1970 à 1989
Elsie Blaschke,
Cobalt Backstreet
Print, 1965
Tag: Prints/Drawings
Tag: 1950-1970
Elsie Blaschke,
Cobalt Backstreet
Reproduction photographique, 1965
Tag: Reproduction/Dessin du voisinage,
Tag: 1950-1970
Janet Bourgeau,
Ferns and Fiddleheads
Collograph 7/25, 1981
Done in the early 80’s, this work was made soon after moving north from Windsor. I had studied printmaking at university and I was anxious to try out my skills of etching combined with collagragh. I was thrilled to move to a region of lakes and forests and was eager to capture the forest floor, hence the idea of fiddleheads that turn into lovely ferns. Tag: Prints/Drawings
Tag: 1970-1989
Janet Bourgeau,
Ferns and Fiddleheads
Collographie 7/25, 1981
Créée au début des années 80, cette œuvre a été produite peu de temps après avoir quitté Windsor pour le nord. J’avais étudié la gravure à l’université et j’avais hâte de mettre à l’épreuve mes connaissances de l’eau-forte en la combinant à la collagraphie. J’étais aussi tout excitée de déménager dans une région de lacs et de bois, toute pressée de capter le sol de la forêt, d’où l’idée de crosses de fougère arrivant à maturité.
Tag: Reproduction/Dessin
Tag: 1970 à 1989
Janet Bourgeau,
Following the Crowd
Woodblock print, 2005
I was inspired after a workshop in Wawa at Natural Superior Adventures. Daily I would see these sandpipers scurrying up and down the beach in groups darting in and out of the waves along the shore. This work was one of several woodblock prints exhibited in an exhibition in 2007, entitled Journeys.
Tag: Prints/Drawings
Tag: 1990-present
Janet Bourgeau,
Following the Crowd
Gravure sur bois, 2005
I was inspired after a workshop in Wawa at Natural Superior Adventures. Daily I would see these sandpipers scurrying up and down the beach in groups darting in and out of the waves along the shore. This work was one of several woodblock prints exhibited in an exhibition in 2007, entitled Journeys.
Tag: Reproduction/Dessin
Tag: 1990 à présent
Ethel Brumell,
Winter Scene, Haileybury Golf Course
Oil on canvas, 2002
Tag: 1970-1989
Tag: Painting
Ethel Brumell,
Winter Scene, Haileybury Golf Course
Huile sur toile, 2002
Tag: 1970-1989
Tag: Peinture
Katherine Burgman,
Cobalt Lake
Watercolour, 1987
Tag: 1970-1989
Tag: Painting
Katherine Burgman,
Cobalt Lake
Aquarelle, 1987
Tag: 1970-1989
Tag: Peinture
Katherine Burgman,
Iris
Watercolour, 1981
Tag: 1970-1989
Tag: Painting
Katherine Burgman,
Iris
Aquarelle, 1981
Tag: 1970-1989
Tag: Peinture
Jack Burton,
Northern Hilltop, Cart Lake
Oil on board, 1970
Tag: Painting
Tag: 1950-1970
Jack Burton,
Northern Hilltop, Cart Lake
Huile sur bois, 1970
Tag: Peintures
Tag: 1950-1970
Keith Campbell,
Porcelain Jar
Porcelain, 1983
This piece is one of a series of 5 square covered jars with handles and an architectural style design.
Tag: 3 Dimensional
Tag: 1970-1989
Keith Campbell,
Porcelain Jar
Porcelaine, 1983
Cette pièce fait partie d’une série de 5 porcelaines à poignées et couvercle carré d’un style architectural..
Tag: Sculpture
Tag: 1970 à 1989
David Carlin,
Songs
Woodblock print, 2003
Tag: Prints/Drawings
Tag: 1990-present
David Carlin,
Songs
Gravure sur bois, 2003
Tag: Reproduction/Dessin
Tag: 1990 à présent
David Carlin,
Winter Approaching: Cheminis
Woodblock print, 2003
Tag: Prints/Drawings
Tag: 1990-present
David Carlin,
Winter Approaching: Cheminis
Gravure sur bois, 2003
Tag: Reproduction/Dessin
Tag: 1990 à présent
Robert-Ralph Carmichael,
The White Urn
Acrylic on canvas, 1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Robert-Ralph Carmichael,
The White Urn
Acrylique sur toile, 1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Linda Carney,
Cobalt Railway Tracks and Store Backs
Watercolour and ink, 1970
Working on site I started by painting in blocks of burnt sienna to position the brick buildings. In this direct approach, grey is used for another building, the hillside and heap of railway ties, keeping the palette limited. Watercolour loaded on to a steel pen is used for detail.
Tag: Prints/Drawings
Tag: 1970-1989
Tag: Linda Carney
Linda Carney,
Cobalt Railway Tracks and Store Backs
Aquarelle et encre, 1970
Installée sur place, j’ai commencé par un lavis de couleur terre de sienne calcinée pour situer les immeubles de brique. Sur cet arrière-plan, j’ai utilisé du gris pour peindre un autre édifice, une colline et des traverses de chemin de fer empilées pêle-mêle. Ayant ainsi limité ma palette de couleur, j’ai ensuite tracé les détails de mon sujet au moyen d’une plume trempée dans l’aquarelle.
Tag: Reproduction/Dessin
Tag: 1970 à 1989
Tag: Linda Carney
Linda Carney, Coleman,
Alberta (Mining Town)
Watercolour, 1969
Since living in Alberta from 1979, I have done a lot of painting in the Crowsnest Pass. Coleman is an old coal mining town with simple, colourful houses in a hilly landscape not unlike Cobalt. As a nature watercolorist I became much more aware of light, mood and composition. When painting Coleman, Alberta I was sitting on a lawn chair on a beautiful summer afternoon…
Tag: Prints/Drawings Tag: 1950-1979
Tag: Linda Carney
Linda Carney, Coleman,
Alberta (Mining Town)
Aquarelle, 1969
Depuis 1979 que je vis en Alberta, j’ai souvent peint à Crowsnest Pass. Coleman est une vieille ville minière aux maisons toutes simples et colorées dans un environnement de collines qui rappellent Cobalt. Comme je suis aquarelliste peignant dans la nature, j’ai développé un sens très prononcé de la lumière, de l’ambiance et de la composition. J’ai peint Coleman, Alberta assise dehors dans une chaise longue par un bel après-midi d’été…
Tag: Reproduction/Dessin
Tag: 1950-1970
Tag: Linda Carney
Linda Carney, Coleman,
Alberta (Mining Town)
Watercolour, 1969
Since living in Alberta from 1979, I have done a lot of painting in the Crowsnest Pass. Coleman is an old coal mining town with simple, colourful houses in a hilly landscape not unlike Cobalt. As a nature watercolorist I became much more aware of light, mood and composition. When painting Coleman, Alberta I was sitting on a lawn chair on a beautiful summer afternoon…
Tag: Prints/Drawings
Tag: 1950-1979
Tag: Linda Carney
Linda Carney, Coleman,
Alberta (Mining Town)
Aquarelle, 1969
Depuis 1979 que je vis en Alberta, j’ai souvent peint à Crowsnest Pass. Coleman est une vieille ville minière aux maisons toutes simples et colorées dans un environnement de collines qui rappellent Cobalt. Comme je suis aquarelliste peignant dans la nature, j’ai développé un sens très prononcé de la lumière, de l’ambiance et de la composition. J’ai peint Coleman, Alberta assise dehors dans une chaise longue par un bel après-midi d’été…
Tag: Reproduction/Dessin
Tag: 1950-1970
Tag: Linda Carney
Linda Carney,
Jack Burton's Winter Wear
Watercolour and ink, 1970
One evening while painting with the Cobalt Temiskaming Sketch and Brush Club, I chose this subject over yet another still life. I found the scarf colours and patterns of cap and jacket more interesting. With no preliminary drawing, I practiced a very wet, loose watercolour using directional strokes and a white wax crayon as a resist. I think the spontaneity of this style stands up today and I still use it. I like the abstract quality with just enough detail to provide information.
Tag: Prints/Drawings
Tag: 1970-1989
Tag: Linda Carney
Linda Carney,
Jack Burton's Winter Wear
Dessin à la plume, 1970
Un soir que je peignais en compagnie du Temiskaming Sketch and Brush Club de Cobalt, j’ai choisi ce sujet plutôt qu’une autre nature morte. Les couleurs du foulard et les motifs de la casquette et du veston ont suscité mon intérêt. Sans esquisse préliminaire, j’ai peint à l’aquarelle sur papier trempé à grands coups de pinceaux pour ensuite appliquer une réserve à la craie de cire blanche. Je crois que la spontanéité de cette approche frappe encore aujourd’hui et je l’utilise souvent. J’en apprécie la qualité abstraite à laquelle se mêlent juste assez de détails pour fournir l’information voulue.
Tag: Reproduction/Dessin
Tag: 1970 à 1989
Tag: Linda Carney
Linda Carney,
Kenora
Watercolour, 1991
I was attracted by the architecture of the train station representing a different era. The drawing was a challenge as the proportions had to be correct. I felt I had command of the perspective required. What I have achieved is a record of the station in its heyday. My background was in advertising design at the Ontario College of Art and I got a certification for teaching art. So painting was not my training; so having moved away from Toronto and advertising, I was finding my way and following my interests in drawing and painting.
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: Linda Carney
Linda Carney,
Kenora
Aquarelle, 1991
J’ai été attirée par l’architecture de cette gare datant d’une autre époque. Le dessin me mettait au défi de respecter les proportions avec exactitude. Je me sentais en pleine possession de la perspective. Le résultat est un témoignage de la gare à ses beaux jours.
Mes antécédents scolaires sont le dessin publicitaire, à l’Ontario College of Art, et un diplôme en enseignement. Je n’ai donc pas suivi de formation en peinture; en m’éloignant de Toronto et du milieu de la publicité, j’ai cherché ma voie en développant mon intérêt pour le dessin et la peinture.
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: Linda Carney
Linda Carney,
Untitled
Pastel on paper, 1976
This is one of several felt pen drawings done on site in Cobalt. I was interested in the compact store fronts and signs. This would have made a good study for a painting.
Tag: Painting
Tag: 1950-1970
Tag: Linda Carney
Linda Carney,
Untitled
Pastel sur papier, 1976
Voici un exemple de plusieurs dessins à la plume-feutre faits sur place à Cobalt. J’étais intéressée par la compacité des devantures et enseignes de magasins. C’est là sûrement le sujet d’une bonne étude en peinture.
Tag: Peintures
Tag: 1950-1970
Tag: Linda Carney
George Cassidy,
Cedar Grove, Old Fort, Quebec
Tempera, 1980
Tag: Painting
Tag: 1970-1989
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Cedar Grove, Old Fort, Quebec
Détrempe,1980
Tag: Peintures
Tag: 1970 à 1989
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Tempera, graphite, paper and board, ac1991 Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
Tempera, graphite, paper and board, ac1991
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
George Cassidy,
Works in Progress and Drawings
Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper et board, ac1991
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
Tempera on board, 1980
Tag: Painting
Tag: 1970-1989
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Landscape
George Cassidy,
Landscape
Détrempe sur board, 1980
Tag: Peintures
Tag: 1990 à 1989
Tag: George Cassidy
Tempera on board, ac2008
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Peggy's Cove
George Cassidy,
Peggy's Cove
Détrempe sur board, ac2008
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
Tempera on board, ac2008
Tag: Painting
Tag: 1990-present
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Path to Red Lake
Détrempe sur board, ac2008
Tag: Peintures
Tag: 1990 à présent
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Path to Red Lake
George Cassidy,
Untitled
Tempera on board, 1930
Tag: Painting
Tag: 1900-1949
Tag: George Cassidy
George Cassidy,
Untitled
Détrempe sur board, 1930
Tag: Peintures
Tag: 1900-1949
Tag: George Cassidy