The Collection

This is unfinished list of Temiskaming Art Gallery Permanent Collection

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

Michael Cleary

Headframe North of Brady Lake

Watercolour



Collection Number:

Michael Cleary

Headframe North of Brady Lake

Aquarelle



George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

Linda Carney

Untitled

Pastel on paper

1976

This is one of several felt pen drawings done on site in Cobalt. I was interested in the compact store fronts and signs. This would have made a good study for a painting.

Collection Number:

Linda Carney

Untitled

Pastel sur papier

1976

Voici un exemple de plusieurs dessins à la plume-feutre faits sur place à Cobalt. J’étais intéressée par la compacité des devantures et enseignes de magasins. C’est là sûrement le sujet d’une bonne étude en peinture.

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

Katherine Burgman

Iris

Watercolour

1981

Collection Number:

Katherine Burgman

Iris

Aquarelle

1981

Robert-Ralph Carmichael

The White Urn

Acrylic in canvas

1991

Collection Number:

Robert-Ralph Carmichael

The White Urn

Acrylique sur toile

1991

Janet Bourgeau

Ferns and Fiddleheads

Collograph 7/25

1981

Done in the early 80’s, this work was made soon after moving north from Windsor. I had studied printmaking at university and I was anxious to try out my skills of etching combined with collagragh. I was thrilled to move to a region of lakes and forests and was eager to capture the forest floor, hence the idea of fiddleheads that turn into lovely ferns.

Collection Number:

Janet Bourgeau

Ferns and Fiddleheads

Collographie 7/25

1981

Créée au début des années 80, cette œuvre a été produite peu de temps après avoir quitté Windsor pour le nord. J’avais étudié la gravure à l’université et j’avais hâte de mettre à l’épreuve mes connaissances de l’eau-forte en la combinant à la collagraphie. J’étais aussi tout excitée de déménager dans une région de lacs et de bois, toute pressée de capter le sol de la forêt, d’où l’idée de crosses de fougère arrivant à maturité.

Michel DeMorrée

Untitled (Frosted Leaves)

Colour photograph

1982

Collection Number:

Michel DeMorrée

Untitled (Frosted Leaves)

1982

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

Rose-Aimée Belanger

Woman Reading

Clay sculpture

1985

Collection Number:

Rose-Aimée Belanger

Woman Reading

Sculpture d’argile

1985

Katherine Burgman

Cobalt Lake

Watercolour

1987

Collection Number:

Katherine Burgman

Cobalt Lake

Aquarelle

1987

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

Michael Cleary

Brady Lake

Watercolour

1985

Collection Number:

Michael Cleary

Brady Lake

Aquarelle

1985

David Carlin

Winter Approaching: Cheminis

Woodblock print

Collection Number:

David Carlin

Winter Approaching: Cheminis

Gravure sur bois

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

George Cassidy

Cedar Grove, Old Fort, Quebec

Tempera

1980

Collection Number:

George Cassidy

Cedar Grove, Old Fort, Quebec

Détrempe

1980

Keith Campbell

Porcelain Jar

Porcelain

1983

This piece is one of a series of 5 square covered jars with handles and an architectural style design.

Collection Number:

Keith Campbell

Porcelain Jar

Porcelaine

1983

Cette pièce fait partie d’une série de 5 porcelaines à poignées et couvercle carré d’un style architectural..

George Cassidy

Peggy's Cove

Tempera on board

ac2008

Collection Number:

George Cassidy

Peggy's Cove

Détrempe sur board

ac2008

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

Gertrude Cote-Malenfant

Arbre

Organic Collage

1991

Collection Number:

Gertrude Cote-Malenfant

Arbre

1991

David Carlin

Songs

Woodblock print

2003

Collection Number:

David Carlin

Songs

Gravure sur bois

2003

Janette Campbell

Woman Knitting

Watercolour

1992

Collection Number:

Janette Campbell

Woman Knitting

Aquarelle

1992

Joan Duffy-Nabb

The Smock

Pen and Ink

2014

Collection Number:

Joan Duffy-Nabb

The Smock

Dessin à la plume

2014

Linda Carney

Kenora

Watercolour

1991

I was attracted by the architecture of the train station representing a different era. The drawing was a challenge as the proportions had to be correct. I felt I had command of the perspective required. What I have achieved is a record of the station in its heyday. My background was in advertising design at the Ontario College of Art and I got a certification for teaching art. So painting was not my training; so having moved away from Toronto and advertising, I was finding my way and following my interests in drawing and painting.

Collection Number:

Linda Carney

Kenora

Aquarelle

1991

J’ai été attirée par l’architecture de cette gare datant d’une autre époque. Le dessin me mettait au défi de respecter les proportions avec exactitude. Je me sentais en pleine possession de la perspective. Le résultat est un témoignage de la gare à ses beaux jours. Mes antécédents scolaires sont le dessin publicitaire, à l’Ontario College of Art, et un diplôme en enseignement. Je n’ai donc pas suivi de formation en peinture; en m’éloignant de Toronto et du milieu de la publicité, j’ai cherché ma voie en développant mon intérêt pour le dessin et la peinture.

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

Jack Burton

Northern Hilltop, Cart Lake

Oil on board

1970

Collection Number:

Jack Burton

Northern Hilltop, Cart Lake

Huile dur bois

1970

George Cassidy

Landscape

Tempera on board

1980

Collection Number:

George Cassidy

Landscape

Détrempe sur board

1980

Linda Carney

Alberta (Mining Town)

Watercolour

1969

Since living in Alberta from 1979, I have done a lot of painting in the Crowsnest Pass. Coleman is an old coal mining town with simple, colourful houses in a hilly landscape not unlike Cobalt. As a nature watercolorist I became much more aware of light, mood and composition. When painting Coleman, Alberta I was sitting on a lawn chair on a beautiful summer afternoon…

Collection Number:

Linda Carney

Alberta (Mining Town)

Aquarelle

1969

Depuis 1979 que je vis en Alberta, j’ai souvent peint à Crowsnest Pass. Coleman est une vieille ville minière aux maisons toutes simples et colorées dans un environnement de collines qui rappellent Cobalt. Comme je suis aquarelliste peignant dans la nature, j’ai développé un sens très prononcé de la lumière, de l’ambiance et de la composition. J’ai peint Coleman, Alberta assise dehors dans une chaise longue par un bel après-midi d’été…

Linda Carney

Jack Burton's Winter Wear

Watercolour and ink

1970

One evening while painting with the Cobalt Temiskaming Sketch and Brush Club, I chose this subject over yet another still life. I found the scarf colours and patterns of cap and jacket more interesting. With no preliminary drawing, I practiced a very wet, loose watercolour using directional strokes and a white wax crayon as a resist. I think the spontaneity of this style stands up today and I still use it. I like the abstract quality with just enough detail to provide information.

Collection Number:

Linda Carney

Jack Burton's Winter Wear

Dessin à la plume

1970

Un soir que je peignais en compagnie du Temiskaming Sketch and Brush Club de Cobalt, j’ai choisi ce sujet plutôt qu’une autre nature morte. Les couleurs du foulard et les motifs de la casquette et du veston ont suscité mon intérêt. Sans esquisse préliminaire, j’ai peint à l’aquarelle sur papier trempé à grands coups de pinceaux pour ensuite appliquer une réserve à la craie de cire blanche. Je crois que la spontanéité de cette approche frappe encore aujourd’hui et je l’utilise souvent. J’en apprécie la qualité abstraite à laquelle se mêlent juste assez de détails pour fournir l’information voulue.

Shafik Al-Hamdani

Reflection

Acrylic on canvas

2005

My original intention in this painting as an artist has been completely subverted!. My aim was an austere, non-objective diptych. ..but the horizontal borderline transformed into a ‘horizon’, the yellow canvas into a ‘sky’ and the red canvas became a ‘lake’ and vertical tree trunks were added. …Why not! The object was to create Beauty, not to reproduce likeness. …In all my work, I try to transform the lowly, medium of paint into the transcendent, immaterial illusion of light.

Collection Number:

126

Shafik Al-Hamdani

Reflection

Acrylique sur toile

2005

Mon intention originelle en entreprenant cette peinture a été complètement subvertie en cours d’exécution. J’avais en tête un diptyque austère, nullement objectif… mais la ligne horizontale s’est transformée en un ‘horizon’, le jaune de la toile en un ‘ciel’ et le rouge en un ‘lac’, à quoi j’ai ajouté des troncs d’arbre verticaux… Pourquoi pas! Le but était de créer du Beau, non de faire une ressemblance… Dans toute mon œuvre, je tâche de transformer l’humble matériau qu’est la peinture en une illusion de lumière transcendante et immatérielle.

Linda Carney

Cobalt Railway Tracks and Store Backs

Watercolour and ink

1970

Working on site I started by painting in blocks of burnt sienna to position the brick buildings. In this direct approach, grey is used for another building, the hillside and heap of railway ties, keeping the palette limited. Watercolour loaded on to a steel pen is used for detail.

Collection Number:

Linda Carney

Cobalt Railway Tracks and Store Backs

Aquarelle et encre

1970

Installée sur place, j’ai commencé par un lavis de couleur terre de sienne calcinée pour situer les immeubles de brique. Sur cet arrière-plan, j’ai utilisé du gris pour peindre un autre édifice, une colline et des traverses de chemin de fer empilées pêle-mêle. Ayant ainsi limité ma palette de couleur, j’ai ensuite tracé les détails de mon sujet au moyen d’une plume trempée dans l’aquarelle.

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Tempera, graphite, paper and board

ac1991

Collection Number:

George Cassidy

Works in Progress and Drawings

Détrempe, mine de plomb et papier sur panneau, paper and board

ac1991

Elsie Blashke

Cobalt Backstreet

Print

1965

Collection Number:

Elsie Blashke

Cobalt Backstreet

Reproduction photographique

1965

George Cassidy

Untitled

Tempera on board

1930

Collection Number:

George Cassidy

Untitled

Détrempe sur board

1930

Janet Bourgeau

Following the Crowd

Woodblock print

2005

I was inspired after a workshop in Wawa at Natural Superior Adventures. Daily I would see these sandpipers scurrying up and down the beach in groups darting in and out of the waves along the shore. This work was one of several woodblock prints exhibited in an exhibition in 2007, entitled Journeys.

Collection Number:

Janet Bourgeau

Following the Crowd

Gravure sur bois

2005

I was inspired after a workshop in Wawa at Natural Superior Adventures. Daily I would see these sandpipers scurrying up and down the beach in groups darting in and out of the waves along the shore. This work was one of several woodblock prints exhibited in an exhibition in 2007, entitled Journeys.

George Cassidy

Path to Red Lake

Tempera on board

ac2008

Collection Number:

George Cassidy

Path to Red Lake

Détrempe sur board

ac2008

Bruce MacDiarmid

Plate

Plate

1987

Collection Number:

Bruce MacDiarmid

Plate

1987

Ethel Brumell

Winter Scene, Haileybury Golf Course

Oil on canvas

2002

Collection Number:

Ethel Brumell

Winter Scene, Haileybury Golf Course

Huile sur toile

2002

Bonnie Adams

Puff Pot

Clay Sculpture

1995

This is one of a series of Puff Pots created in the mid 90’s. The inspiration comes from the puff ball mushroom. Through its life cycle it experiences stages of growth, tension and finally explosion to release its fruit (spores). This open vessel suggests the offering of its fruit. Hand-built pottery was always more exciting to me than wheel thrown. I always enjoy the challenge of controlling unregulated movement and intentions of the clay.

Collection Number:

Bonnie Adams

Puff Pot

Vase en céramique

1995

Voici un exemple de la série de Puff Pots créés au milieu des années 90. L’inspiration m’est venue des vesses-de-loup. Dans leur cycle de vie, elles traversent les étapes de croissance, de tension, puis d’explosion pour libérer leurs fruits (spores). L’ouverture du récipient suggère l’offrande des fruits. Pétrir la poterie à la main plutôt qu’au tour m’a toujours plus intéressée. J’aime ce défi de devoir composer avec les mouvements irréguliers et les résistances de l’argile.

Bonnie Adams

Little Boy Reading

Clay Sculpture

1988

The inspiration for this piece came from my youngest son who loved to read. ...The finished clay has experienced movement and transformation in the kiln – a birthing process if you will. So creating sculptures of my children was like giving them life – forever.

Collection Number:

Bonnie Adams

Little Boy Reading

Sculpture d’argile

1988

L’inspiration de cette pièce m’est venue de mon plus jeune fils qui adore la lecture… Une fois terminée, l’argile a subi mouvement et transformation en cours de cuisson — une sorte d’accouchement, si vous voulez. Ainsi, créer des sculptures de mes enfants, c’était comme leur donner vie — pour toujours.

Shafik Al-Hamdani

Reflection

Acrylic on canvas

2005

My original intention in this painting as an artist has been completely subverted!. My aim was an austere, non-objective diptych. ..but the horizontal borderline transformed into a ‘horizon’, the yellow canvas into a ‘sky’ and the red canvas became a ‘lake’ and vertical tree trunks were added. …Why not! The object was to create Beauty, not to reproduce likeness. …In all my work, I try to transform the lowly, medium of paint into the transcendent, immaterial illusion of light.

Collection Number:

Shafik Al-Hamdani

Reflection

Acrylique sur toile

2005

Mon intention originelle en entreprenant cette peinture a été complètement subvertie en cours d’exécution. J’avais en tête un diptyque austère, nullement objectif… mais la ligne horizontale s’est transformée en un ‘horizon’, le jaune de la toile en un ‘ciel’ et le rouge en un ‘lac’, à quoi j’ai ajouté des troncs d’arbre verticaux… Pourquoi pas! Le but était de créer du Beau, non de faire une ressemblance… Dans toute mon œuvre, je tâche de transformer l’humble matériau qu’est la peinture en une illusion de lumière transcendante et immatérielle.

Shafik Al-Hamdani

Untitled (Colour Study)

Acrylic on canvas

2005

One luminous, fiery red band hovers above three quieter bands of cooler hues; all emerging from a dark, mysterious background. The object was to create the strongest illusion of depth, or ‘push-pull’ among the few colour bands. Within the apparently minimalist composition lies a complex combination of light versus dark, warm versus cool, intense versus muted, etc.

Collection Number:

135

Shafik Al-Hamdani

Untitled (Colour Study)

Acrylique sur toile

2005

Une bande d’un rouge lumineux et flamboyant plane au dessus de trois bandes de couleurs plus discrètes aux tonalités plus froides; le tout surgissant d’un fond sombre et mystérieux. Le but était de créer une forte illusion de profondeur, ou un jeu d’attraction et de répulsion entre les quelques bandes de couleur. Dans cette composition aux allures minimalistes, il y a une combinaison complexe entre le clair et l’obscur, le chaud et le frais, l’intense et l’assourdi, etc.

Berdina Beaven

Galena Garage

Acrylic

2002

I tried to convey a moment where the subject flows into a unified shape.

Collection Number:

Berdina Beaven

Galena Garage

Acrylique

2002

J’ai tâché de communiquer ce moment de fusion d’un sujet en une forme unifiée.

Berdina Beaven

Heritage Homestead

Pen and ink

1999

A local family homestead, now unoccupied was the ideal subject matter for a pen and ink study. Its deterioration only added to its charm.

Collection Number:

111

Berdina Beaven

Heritage Homestead

Dessin à la plume

1999

Une ferme familiale du voisinage, aujourd’hui inoccupée, a servi de sujet idéal à ce dessin à l’encre. Son état délabré n’a fait qu’ajouter à son charme.