top of page

Arlie Hoffman

     Still, starkly real, yet enigmatic, Black Water Islanddemonstrates Arlie’s ability to use naturalism for creating depths of meaning in his work. Although Arlie (Arlington) Hoffman had a long career in radiology, his first love has always been painting. Now he is retired from his other career, he works full-time on his art. Originally from Pembroke, Arlie has spent most of his life in northern Ontario and now resides in North Bay. His paintings vary from landscapes to still life. Recently he has focussed on figurative painting, attributing his inspiration to Dennis Geden, while Lake Nipissing remains the focus of much of his landscapes. He has always worked in oils and for a while he concentrated on watercolour. He is now continuing to experiment in both media. He has participated in many local shows, winning awards and public recognition for his work.

 

     Arlie has had many solo exhibitions and his work is in many private, public and corporate collections including TAG, Cambrian College, City of Timmins, City of North Bay, Ontario Northland Railway and the Kennedy Gallery. He has curated exhibitions such as the John F. Seguin Retrospective in 2003 and the Angele Project exploring the legacy of Grey Owl in 2006. He has been artist-in-residence at the W.K.P. Kennedy Gallery and the Capital Centre, North Bay.

 

     Arlie teaches at Canadore summer art school and is involved with the North Bay Heritage Carousel Project. He is also on the Board of White Water Gallery, Kennedy Gallery and the Capital Centre. He says, "If I wasn't involved, I would feel isolated."1 

 

    Being an artist in northern Ontario. The sheer beauty, large geographical size, ruggedness and small population have all contributed to influence particularly my earlier work on the landscape. More recently I have paid homage in my paintings to First Nations and pioneer spirited people of the north. Over the years I have noticed a maturity in the arts here and it being more part of the large spectrum of international art community. This has caused the northern artist to grow and to some degree I have been positively affected too.

​

1. Partly taken from interview for White Water Gallery , Virtual Museum of Canada

     Calme, d’une réalité austère encore qu’énigmatique, Black Water Island [L’île des eaux noires] démontre le talent d’Arlie à créer une œuvre d’un sens profond par le recours au naturalisme. Bien qu’Arlie (Arlington) Hoffman ait fait carrière en radiologie, sa première passion a toujours été la peinture. Depuis qu’il est à la retraite, il peut s’adonner à plein temps à son art. Originaire de Pembroke, Arlie a vécu la plus grande partie de sa vie dans le nord de l’Ontario et demeure présentement à North Bay. Ses peintures vont des paysages aux natures mortes. Ces dernières années, sous l’inspiration de Dennis Geden, il s’est concentré davantage à l’art figuratif en peignant des paysages surtout centrés autour du lac Nipissing. Il a toujours peint à l’huile quoique pour un temps il ait concentré son attention à l’aquarelle. Aujourd’hui il expérimente dans l’une et l’autre disciplines. Il a participé à plusieurs expositions locales qui lui ont valu des prix et la reconnaissance de ses pairs.

 

     Arlie a eu plusieurs expositions en solo et ses œuvres figurent dans plusieurs collections privées, publiques et d’entreprises, entre autres la GAT, le Collège Cambrian, les municipalités de Timmins et de North Bay, Ontario, Ontario Northland Railway et la Galerie Kennedy. Il a été l’organisateur de l’exposition rétrospective de l’œuvre de John F. Séguin en 2003 et, en 2006, du projet Angèle explorant l’héritage de Grey Owl. Il a été artiste en résidence de la Galerie W.K.P. Kennedy et du Centre Capital, North Bay.

​

     Arlie enseigne les arts dans le cadre des cours d’été du Collège Canadore et participe au projet du Carousel du patrimoine de North Bay. Il siège au conseil d’administration de la Galerie White Water, de la Galerie W.K.P. Kennedy et du Centre Capital. Comme l’explique Arlie : « Si ce n’était de mes engagements, je me sentirais isolé. »1

​

     Être artiste dans le nord de l’Ontario. La beauté des lieux, son aspect sauvage, les grands espaces géographiques et la population clairsemée sont tous des facteurs qui ont particulièrement influencé mes premiers paysages. Ces derniers temps, j’ai rendu hommage dans mes tableaux aux premières nations et à l’esprit pionnier des gens du nord. Je constate qu’au cours des années il s’est développé ici une plus grande maturité artistique et que les œuvres s’intègrent davantage dans le large courant de la production artistique internationale. Comme résultat, l’artiste du nord ne fait que grandir et, à un certain degré, j’en ai moi-même été touché positivement.

​

1.Tiré en partie d’une entrevue avec la Galerie White Water, Musée virtuel du Canada.
 

bottom of page