top of page

Anne Meredith Barry

     Anne Meredith Barry’s two lithographs in the permanent collection reflect her passion for experimentation with print-making and form to create landscape.  This well-known artist’s work has been exhibited widely in North America and internationally.  Her love of drawing began at an early age and resulted in her art education at the Ontario College of Art in 1949.  Here she was inspired by the artists Carl Schaefer and Eric Friefeld to explore new approaches in different media.  She also became interested in the work of Japanese printmakers, Hiroshige and Hokusai as well as the French master Matisse. Continuing to paint part-time while raising her family, she began her art career in earnest while in Montreal and gained her first major recognition in the 1969 City of Montreal Art Exhibition. She also began teaching and became involved in various community outreach programmes, including the Artists for Kid Trust in Vancouver and other workshops in Ontario.  In 1971 she went to Newfoundland for the Outports Arts Foundation. She fell in love with the rugged landscape of Newfoundland and continued visiting the province to paint, make prints, and instruct workshops.  Eventually in 1981 she and her husband took over a print shop in Hibb’s Cove Newfoundland.  Anne Barry died in 2003.

     

     Barry received an honorary doctorate from Memorial University of Newfoundland in 1998. As well as TAG her work can be found in private and public collections including the Art Gallery of Newfoundland and Labrador's Permanent Collection; the Art Gallery of Whitehorse, Yukon Territory; Emily Carr College of Art and Design, Vancouver, BC; Tom Thomson Memorial Art Gallery, Owen Sound, Ontario; Artists for Kids Trust, North Vancouver, BC; and the Governor-General of Canada's Collection

     

     Anne said of her work, "One of the many things that fascinates me about making paintings is that I'm dealing with the juxtaposition of opposites - concerns that are formal, conceptual, technical, aesthetic, thoroughly pre-planned, intuitive and haphazard – so that I must constantly adjust my ways of thinking and doing" 1

   

1. Excerpt from artist statement in Anne Meredith Barry: Newfoundland Work exhibition publication, organized by Memorial University Art Gallery, 1991

     Les deux lithographies d’Anne Meredith Barry qui figurent dans la collection permanente sont le reflet de sa passion des estampes et de ses expériences avec les formes dans la création de paysages. Cette artiste bien connue a eu plusieurs expositions en Amérique du Nord et hors des frontières du continent. Son amour du dessin s’est exprimé dès son enfance, ce qui l’amènera à étudier les arts à l’Ontario College of Art en 1949. C’est alors qu’elle sera inspirée par les artistes Carl Schæfer et Eric Friefeld à explorer de nouvelles approches dans différentes disciplines. Elle a aussi développé un intérêt pour l’œuvre des graveurs japonais Hiroshige et Hokusaï et pour les peintures de Matisse. D’abord peintre du dimanche pendant qu’elle élève sa famille, elle entame sérieusement sa carrière d’artiste alors qu’elle habite Montréal où l’Exposition artistique de la Ville de Montréal 1969 lui permet d’être reconnue pour la première fois. Elle se met bientôt à enseigner les arts et participe à divers programmes communautaires, dont l’Artists for Kid Trust de Vancouver, en plus d’animer des ateliers en Ontario. En 1971 elle voyage à Terre-Neuve pour le compte de l’Outports Arts Foundation. C’est le coup de foudre pour la beauté sauvage de l’environnement accidenté de l’île, source d’inspiration de ses peintures et estampes, qu’elle ne cessera plus de revisiter pour s’y ressourcer ou pour y donner des ateliers. Finalement, en 1981, elle viendra s’établir avec son mari à Hibb’s Cove, Terre-Neuve, pour se porter acquéreure d’un atelier d’estampes. Anne Barry est décédée en 2003.

 

     Barry recevait en 1998 un doctorat honorifique de la Memorial University de Terre-Neuve. En plus de la collection de la GAT, son œuvre figure dans plusieurs collections publiques et privées; entre autres, dans la collection permanente de la Galerie d’art de Terre-Neuve et Labrador, celle de Whitehorse dans les Territoires du Nord-Ouest, l’Emily Carr College of Art and Design de Vancouver (Colombie-Britannique), la Tom Thomson Memorial Art Gallery d’Owen Sound, l’Artists for Kids Trust, North Vancouver (C.-B.) et la collection du gouverneur-général du Canada.

​

     Anne disait de son œuvre : « L’une des multiples choses qui me fascine le plus quand j’entreprends une œuvre, c’est cette juxtaposition des contraires — une expérimentation du formel, du conceptuel, de la technique et de l’esthétique à la fois pleinement préconçue, intuitive et allant au petit bonheur — de sorte à m’obliger constamment à modifier mes façons de penser ou de faire. »1

​

1. Extrait de la démarche d’artiste dans le catalogue d’exposition intitulé Anne Meredith Barry: Newfoundland Work de la Memorial University Art Gallery, 1991.

bottom of page